شناسایی وجه اشتراک پیام موجود در سردرب هفت بنای عمومی دورۀ قاجار از طریق تحلیل گفتمان نقوش به کار رفته در آنها
نویسندگان
چکیده
سردرب یکی از بخش های ساختمان است که قابلیت بیان اعتقادات سازنده یا کارفرمای آن را به ناظر بنا دارد. گفتمان نقوش به کار رفته در تزیینات هر سردرب را می توان همچون پیامی از سوی سازنده یا کارفرمای سردرب محسوب کرد و آنها را خواند و فهمید. گفتمان نقوش سردرب هفت بنای عمومی دورۀ قاجار موضوع این پژوهش است. مساله ای که دنبال می شود نحوۀ شناسایی وجه اشتراک میان پیام های نهفته در این سردرب ها از طریق تحلیل گفتمان نقوش به کار رفته در آنها می باشد. هدف پژوهش شناسایی وجه اشتراک سردرب های منتخب در نحوۀ ارتباط با بینندگان یا مخاطبان بنا است. روش اصلی پژوهش توصیفی-تحلیلی بود و داده های آن بر مبنای مشاهدات عینی، مطالعات کتابخانه ای و با استناد به تصاویر دست اول گردآوری شد. این پژوهش نشان داد که فرآیند پیام رسانی در همه سردرب های منتخب با بهره گیری از نقوش مختلف، مضامین متفاوت و ترکیب های ظریف، ولی با روش های گوناگون صورت گرفته است. مقایسه گفتمان های شناسایی شده در سردرب ها مشخص کرد که غلبۀ خیر بر شر وجه مشترک تمام آنهاست. علت اصلی توجه سازندگان و کارفرمایان این سردرب ها به این نوع گفتمان را می توان در تمایل حکومت های قاجاری به نمایش قدرت و حقانیت سیاسی، مذهبی و باستانی خود به ناظران داخلی و خارجی جستجو کرد.
منابع مشابه
شناسایی چوب های به کار رفته در اجزای سازه ای هفت بنای تاریخی مربوط به دوران صفوی و قاجار
Characterization of structural woods in historical buildings has a great importance in technological study of applied details. Herein, seven historical buildings located in Alborz, Isfahan and eastern Azerbaijan provinces related to Safavid and Qajar periods have been assessed. Samplings were done from structural woods of the buildings. Samples were prepared, sectioned and evaluated by transiti...
متن کاملگفتمان باستانگرایی در نقوش قالیهای تصویری دورۀ قاجار
Iranian hand-woven carpet is a national art rooted in the ancient civilization, culture and history of Iran. In history, carpet designs have been transformed, due to changes in society and at times subjects, designs, shapes and combinations are brought in or taken out. For example, during Qajar Era, new social transformations resulted in the invention of new motifs in rugs in contrast to former...
متن کاملمکالمات خیالی: وجه انتقادی نو در گفتمان مطبوعاتیِ دورۀ مشروطه
هدف پژوهش حاضر، بررسی مکالمات خیالی مندرج در مطبوعات دورۀ مشروطه است. توجه ویژه به گفتمان مطبوعاتی این دوره به دلیل اوج کاربرد این وجه انتقادینو میباشد. تأکید بر مطبوعات نیز به دلیل نقش آنها به عنوان مهمترین منبع اطلاعرسانی در زمانۀ مدنظر است. در این میان پرسش اصلی این است که آیا میتوان این مکالمات خیالی را از نظر موضوعی دارای رویکردی مشابه دانست؟ این مقاله که به روش توصیفی ـ تبیینی و با ب...
متن کاملشناسایی مواد و رنگدانه های به کار رفته در تابلوی رنگ روغن دوره قاجار (منسوب به ابوالقاسم اصفهانی
هدف: بررسی رنگ و مواد تابلوی رنگروغن، اثرِ ابوالقاسم اصفهانی، و پاسخ به این دو پرسش 1. تکنیک و مواد بهکاررفته در تکیهگاه، بستر، رنگ، بست، و لایۀ محافظ این تابلو چیست؟ و 2. آیا مواد شناساییشده در این نقاشی، با مواد بهکاررفته در سایر نقاشیهای سهپایهای دورۀ قاجار مطابقت دارد؟ روش: روش پژوهش توصیفی است. با استفاده از روشهای مکمل، مواد و رنگدانههای آلی و معدنیِ بهکاررفته در تابلو شناسایی ش...
متن کاملظهور نقوش انسانی در مُهرهای دورۀ قاجار (با تاثیرپذیری مُهرها از سکهها و مدالهای آن دوره)
هدف پژوهش: در مُهرهای مورد مطالعه، پوششهای سَر همان کلاهها و تاج کلاههای شاهان قاجاری است که در سکهها قابل مشاهده است. این مقاله، با هدف جستوجوی تاثیرپذیری نقوش مُهرها از سکهها و مدالها به تحلیل و مقایسۀ تصاویر آنها پرداخته میپردازد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، با ماهیت و روش تاریخی، توصیفی، و تطبیقی بر پایۀ منابع کتابخانهای و میدانی به تطبیق نقوش مُهرها با سکهها و مدالهای دورۀ قاجا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نگرهجلد ۱۱، شماره ۳۷، صفحات ۳۳-۴۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023